• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : دينداري در جهان مدرن
  • نظرات : 1 خصوصي ، 5 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + هاتف 
    سلام
    گرچه مطلب تعريف يک نوع فرايند سکولاريسم در جامعه است. ولي نوع برداشتتون که عبارت باشد از اينکه دينداري از نظر کيفيت عميقتر ميشود به نظر درست است چون در زمان ظهور حضرت ولي عصر(عج) افراد مومن اندکند ولي ايمانشان فوق العاده است.
    پاسخ

    احتمالا منظورتون دوران غيبت باشه نه ظهور.
    + ناشناس آشنا 
    خب تا اونجايي که من ميدونم مدرنيته اساسش بر اصالت فرد و فردگرايي است و جايگزين کردن انسان به جاي خدا در راس عالم ؛ بنابراين اين بحثي که شما مطرح کرديد در واقع به جنبه اجتماعي دين و تقابل آن با تفکر مدرن ميپردازه اما در رابطه خدا و انسان هم به طور کلي چون خدا مرجع تصميم گيري دانسته ميشود و اين در نقطه مقابل جايگاه انسان مدرن است که موجودي خودمختارو مستقل است ؛ بنابراين اين خدا هم از صحنه زندگي انسان مدرن حذف ميشود. پس نميتوان گفت علت بي ديني انسان مدرن تنها قرار گرفتن دين در قالب سنت است. مشکل انسان مدرن بودن هرمرجعي است که او را مجبور به انجام يا ترک کاري کند. و حتي دين فردي هم به نوعي نشان دادن همين اصالت فرد است.
    پاسخ

    تصور من اين نيست.
    با سلام
    مطلب شما در لينکدين منتشر گرديد.
    موفق باشيد
    + ناشناس آشنا 
    منظورم از فشار همان پذيرش موجودي است به عنوان مولا که تو در قبال او مکلف به انجام و يا ترک برخي امور ميشوي و اين در نقطه مقابل خودمحور بودن انسان در نگاه مدرن است...
    پاسخ

    از نظر من اين دو نكته به هم ربطي ندارند. پذيرش مولا منافاتي با تفكر مدرن ندارد.
    + ناشناس آشنا 
    جالب بود، البته به اعتقاد من زماني ميشه به دينداري در زمان مدرن اميدوار بود که بتوان هسته دين را از پوسته دينداري سنتي بيرون کشيد و عرضه کرد، البته به نظرم همه مناسک ديني هم دچار آفت سنت گرايي نشده و نميتوان دين را خالي از مناسک دانست. اين فشاري هم که مناسک بر انسان وارد ميکنند نکته مهمي است اصولابايد اين فشار باشد يانه؟ و آيا نميتوان گفت که بخشي از دين همين فشارهاست وقابل حذف شدن نيست؟!
    پاسخ

    دين را خالي از مناسك نمي دانم. منظور من فشار سنت بود نه مناسك. بخشي از دين فشار نيست.