• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : نوروز مقدس
  • نظرات : 0 خصوصي ، 8 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    خيلي خوب گفتي حاجي
    + يکي از دوستان شما 
    با تشکر از مطلب مفيدتان: چيزي که به ذهنم مي رسد اين است که اگر به حرم امام رضا رفتن مردم به مرور زمان تبديل به سنت شود ـ که ظاهرا تبديل به سنت شده است ـ آيا اين سنت حسنه نيست؟ و بر طبق حديث «من سن سنه حسنه ....» استحباب ندارد؟
    پاسخ

    سنت حسنه بودن چيزي آن را مستحب نمي کند. استحباب دليل شرعي مي خواهد
    + سيد مهدي 
    سلام
    اما بنظر ميرسه که شاد بودن "بمناسبت نوروز" دور از حق طلبي و در حد خودش خرافه است
    استفاده کردم ...متشکرم
    ياحق
    + هاتف 
    سلام
    سال نو مبارک. به نظرم کلامتان منطقي است و خيلي وقته تو ذهنم بود که تحويل سال چه اتفاق خاصي رخ ميدهد که اين همه مردم بدان اهميت ميدهند. ولي ظاهرا خود نوروز کارکردهايي هم در گذشته داشته که الان فراموش شده از جمله از بين بردن کينه ها و عقده ها و دشمني ها ولي اکنون اين کارگردها رخت بربسته و فقط نمادش مانده.
    + ارادتمند 
    خيلي از مردم در ايام عيد نوروز گرفتار آداب وسنني هستن که عدم رعايت اونها باعث بهم ريختگي زندگي و روابط عادي زندگيشون ميشه
    خب وقتي آداب ورسوم عيد اينقدر مهم هست که خانواده را از هم ميپاشد بحث از خرافه بودن وبدعت ويا استحباب آن چه فايده دارد.
    به نظر من کم رنگ کردن آداب وسنن خرافي جز از دست صدا وسيما ساخته نيست و امروز هم مصلحت نظام در ترويج شاديهاي مردمي است که براي خودشون وبچه هاشون آينده حتي مبهمي را نميتوانند تصور کنند.
    مردمي که هر روز با آمال و آروزوهاي يک عده متوهم با جهان دست وپنچه نرم ميکنند بدون اينکه بخواهند.
    مردمي که براي اجراي عدالت خون ها دادن وامروز شاهد فقط شعار عدالت هستن.
    مردمي که بايد با همين خرافات شاد باشن شما هم سعي کنيد شادي کنيد.

    + محمد 
    سلام
    ازگفتارهاي هيجاني که بگذريم وبا اينکه مطلب شما را مي پذيرم لکن چند سوال براي مردم جواب داده نشده است. اول اينکه چرا براي هر عمل غير واجبي که يک روايت ضعيف پيدا شده آن عمل مستحب شمرده شده ومي گوييد اينجا بايد درادله ي سنن تسامح کرد ولي به روايات نوروز که مي رسيد اين قانونتان را فراموش مي کنيد؟ ديگر اينکه چرا از تطبيق نوروز با عيد غدير درسال حجه الوداع بهره گيري نمي کنيد ومردم را به بزرگداشت غدير سوق نمي دهيد که آيين هاي جاهلي را فراموش کنند وآيين دينداري جايگزين کنند، مگر مردم روز مادر را تا چند سال پيش روز تولد فرح پهلوي نمي گرفتند ولي به محض اينکه دينداران وصداوسيما به تبليغ روز ولادت صديقه طاهره به عنوان روز مادر پرداختند مردم روز قبل را فراموش کردند. پس اي کاش به جاي ايستادن محققان دلسوز و باسواد در مقابل عادتهاي بي معني همه دست به دست هم مي داديم و آن عادات را با بهره گيري از اهرم رسانه هاي مختلف به سنت هاي سنجيده بدل ميکرديم.
    پاسخ

    به نظرم نکات خوبي که گفته ايد به نوشته من چندان ارتباطي ندارد. مساله من چيز ديگري است
    + خائف 
    سلام
    هم? روزهاي خدا يکسانند،نوروز هم عيد ديني نيست؛ اما بهار را خدا نشانه اي قرار داده براي عبرت گيري ما آدمهايي که شده ايم مرد? متحرّک، پس نميشود بي تفاوت از کنارش گذشت. منتها يادمان رفته اين جشنِ بهار در اصل براي چه بوده. مثل هم? فرصتهاي ديگري که به بحران تبديلشان کرده ايم، نوروز هم جان سالم به در نبرده!
    فصل رويش مبارک :)
    + مجيد 
    علي العجاله ملغمه اي هستيم ما از سنت، مدرنيسم، عادت، مذهب و مسخ شدگي در همه اين ها....
    همسايه اي داريم که عروسي هاي آن چناني برگزار مي کند، روز عاشورا نذري مي دهد و مشکي مي پوشد. سيزده به درش هم ترک نمي شود....
    ريشه همه اين ها خودخواهي است. برخي هم سوراخ دعا را پيدا کرده اند و به دليل خودخواهي و وسواس فکري مردم براي رفتن به بهشت، براي خود بساطي درست کرده اند...
    سال نوي شما هم مبارک، گرچه همه روزهاي خدا يکسانند.