• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : زيست شکاکانه اخلاقي تر است؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + Ali 
    سلام
    ممنونم از مطالب خوبتون

    از طرف تيم يدک بين
    + اسکندري 
    جناب حقاني فضل برعکس صورت بندي نوشته سرکار، بخشي از رويکرد انتقادي به انديشه فلسفي در غرب به نسبي گرايي شکاکانه حاصل از دوران مدرن برميگردد که در آن الغاء حقيقت بيروني و ترديد درباره يقين معرفت شناختي به شکاکيت اخلاقي منتهي شده که از آن هم چيزي جز نهيليسم، پراکندگي جان و جهان انسان مدرن و باري به هر جهت شدن سلوک انسان غربي برنمي خيزد. شايد بفرماييد داستان غرب داستان ما نيست. اما اينکه به هر حال ارزشها و الگوهاي زيست غربي از طريق رسانه ها و حجم گسترده فرهنگ انتقالي از طريق فيلم و کتاب و موسيقي و مجله و... ما را نيز با خود همراه کرده است قابل کتمان نيست. دوست دارم بين اين صورت بندي شما که مدتي است از سوي روشنفکري ديني تبليغ ميشود و به خاطر اصل مدارا و تساهل با ديگران بر يقين خشونت زاي ديني بر ايراد ميگيرند و آنچه برآمده از فرهنگ غربي و نهيلسيم است، جمع کنم. شما چه نظري در اينباره داريد.
    پاسخ

    شکاکيت در عرصه اخلاق نظري و شناخت ارزش‌ها بحثي است و شکاکيت در عمل اخلاقي بحثي ديگر. آنچه به نيهليسم منتهي شده، اولي است. جز اين که به لحاظ معرفت شناختي نيز با جايگاهي که فعلا يقين در انديشه ما دارد مشکل دارم. و گمان ميکنم اين همه يقين، نبايد در زندگي ما باشد. چون واقعا اين همه گزاره يقيني نداريم. مدارا و تساهل در زندگي را نيز من از دين برداشت ميکنم نه از غرب. هرچند ممکن است کسي بگويد اصلش را از ديگران آموخته ايد. با اين حال گمان ميکنم باورهايم در اين زمينه مستند به منابع ديني است.
    + ارادتمند 
    با عرض سلام و ارادت
    نتيجه اين نوشتار مي تواند اين باشد که جامعه اي اخلاقي تر است که مومن کمتر داشته باشد و يا نداشته باشد ،که بعيد است مورد نظر نگارنده باشد.
    بهتر است بگوييم نتيجه اين است که ايماني که منجر به حذف فيزيکي طرف مقابل باشد در عصر غيبت توجيهي ندارد و در يک جامعه سکولار همديگر را تحمل کنيم.
    اگر نتيجه ديگري دارد لطفا بيان کنيد....



    پاسخ

    هيچ کدام مد نظر نگارنده نيست. به نظرم نوشته روشن و صريح است. کمي در احکامي که نسبت به ديگران صادر ميکنيم شک کنيم. و لازمه اين امر آموختن تفکر انتقادي است. با توصيه اخلاقي نمي توان به اين جا رسيد. زيست اخلاقي ما مشکل معرفت‌شناختي دارد
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ شنبه 95 آذر 6 نوشته شما با عنوان زيست شکاکانه اخلاقي تر است؟ برگزيده شده و در جايگاه تيتر دو در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب انديشه نگار و دبير سرويس آن منيره غلامي توکلي بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.