سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بالاخره چند تا فاطمیه؟

فاطمیه نزدیک است. درباره روز شهادت حضرت زهرا(س) چند قول در کتب تاریخی نقل شده است. چهل روز بعد از رحلت پیامبر(ص) که در بین شیعیان عراق این قول هم طرفدار دارد و عزاداری می‏کنند، هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) که همین فاطمیه اول است یعنی 13 جمادی الاولی و 95 روز بعد از رحلت پدرشان که می‏شود فاطمیه دوم یا همان سوم جمادی الثانی.

در ایران دو فاطمیه را عزاداری می‏کنند که چند سالی است به دلیل تعطیلی فاطمیه دوم و نیز قوت نقل آن، عزاداری در این روز بیشتر و باشکوه‏تر است. امروز در یکی از مراکز پژوهشی قم با برخی از دوستان این بحث بود که چرا چند فاطمیه؟ بهتر نیست یکی باشد و همان یکی را ملت عزاداری کنند؟

استادی دارم که معتقد است باید حتماً برنامه عزا متعدد باشد تا این نکته که قبر و شهادت آن حضرت نامعلوم است برجسته‏تر شود. چرا که این نکات در واقع از مهم‏ترین نشانه‏های ظلم به خاندان اهل بیت(ع) و بهترین علامت برای حقجویان است و هدف از حفظ این نشانه‏ها ایجاد سوال در اذهانی است که در پی شناخت حقیقت‏اند. بالاخره پیامبر اعظم الهی یک دختر داشته که همه مردم هم احترامش می‏کرده‏اند پس چرا روز شهادت و محل دفن ایشان مشخص نیست؟

بعضی دوستانم امروز می‏گفتند افزایش روزهای عزا منجر به کاهش شادی در جامعه و افسردگی و نیز دلزدگی جوانان از دین می‏شود و اصلا چه خبر است که این همه عزاداری می‏کنیم. این دین و این رسانه‏ها و روحانیت و مداحان همه عامل ازدیاد غم و غصه هستند. تلویزیون حتی در روز عزا برنامه کودک را به هم می‏ریزد و بچه‏ها هم از این وضعیت اثر سوء می‏پذیرند.

یکی می‏گفت اصلا عده‏ای از آخوندها و مداحان که نانشان در این عزاداری‏هاست به این وضعیت دامن می‏زنند تا ماهی خودشان را از این آب بگیرند و هر روز مناسبتی برای عزاداری و روضه می‏سازند. دهه محسنیه و کاظمیه و ...

برخی قضیه را سیاسی می‏کردند و ....

من بیشتر به ریشه‏های اجتماعی و فرهنگی این ماجرا یعنی افزایش هیئت‏های عزاداری و مداحان و ... می‏اندیشم. ولی به هر حال به دلیل نقشی که فاطمیه در هویت شیعی دارد با ترویج آن چندان مخالفتی ندارم.

دوست داشتید نظر بدید.

به هر حال شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بر همه محبان اهل بیت(ع) تسلیت باد.