سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی چند کتاب در دفاع از غدیر

خیلی فکر کردم که به مناسبت عید غدیر چه بنویسم. چندین موضوع را در ذهنم جابجا کردم عاقبت نتیجه این شد که چند کتاب معرفی کنم که به طور مستقیم به بحث اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) پرداخته‌ و پرسش‌های مربوطه را پاسخ داده‌ باشند.

1. الغدیر: این اثر بزرگ در 11 جلد منتشر شده، نویسنده آن علامه امینی است که تقریبا‌ً تمامی سالهای عمر علمی خود را صرف این کتاب کرده است. این کتاب حدیث غدیر را از کتب اهل سنت، کتب تاریخ و اشعار عرب جمع ‌آوری کرده و البته مطالب آن به حدی گسترده است که می‌توان آن را دائرة المعارف الغدیر نامید.

2. المراجعات: این کتاب حاصل نامه‌نگاری‌های مرحوم سید شرف الدین عاملی با یکی از دانشمندان اهل سنت است. این کتاب با نام «حق جو و حق شناس» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

3. اجتهاد در مقابل نص: اصل این کتاب نیز به زبان عربی و نوشته سید شرف الدین عاملی است ولی توسط آقای دوانی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. البته موضوع این کتاب نظریاتی است که خلفای سه گانه و نیز برخی ازاصحاب در مقابل آیات قرآن ارائه کرده‌اند ولی به طور غیر مستقیم حقانیت امیرالمؤمنین(ع) را اثبات می‌کند.

4. مجموعه‌ کتاب‌های دکتر سید محمد تیجانی: او فردی سنی و اهل تونس بوده که با مطالعات فراوان شیعه شده است. اولین کتابش با نام «آن‌گاه هدایت شدم» ترجمه و منتشر شده و در آن داستان هدایت خودش را نوشته. کتاب‌های بعدی‌اش عبارتند از: همراه با راستگویان، از آگاهان بپرسید، اهل سنت واقعی و ... .

5. شبهای پیشاور: این کتاب کمی قدیمی است هر چند هنوز هم چاپ می‌شود. موضوع آن هم مناظره یکی از روحانیون شیعه با جمعی از علمای سنی در شبه قاره است. کتاب بسیار شیرین و البته طولانی است ولی خسته کننده نیست. لااقل من خسته نشدم.

6. شواهد التنزیل: این کتاب که نویسنده آن حاکم حسکانی از علمای بزرگ اهل سنت است،209 شاهد قرآنی بر فضائل علی(ع) گرد‌ آوری کرده است. ترجمه آن با همین عنوان توسط انتشارات دار الهدی منتشر شده است. 

غدیر جایی است که در بیابان آب‌ در آن جمع می‌شود و تشنگان در راه مانده از آن سیراب می‌شوند. خدایا از خُمی که سرشار از می غدیر است به دست ساقی کوثر ما را مست کن.