سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره فتواهای عجیب

احتمالا همه شنیده‌اید که زمانی در مملکت ما می‌گفتند بلندگو حرام است آقای فلسفی واعظ تعریف کرده‌اند که  به آن می‌گفتند بوق شیطان. یا به گفته شهید مطهری زمانی خوردن ارمنی‌بادمجان یا همان گوجه‌فرنگی خودمان از منکراتی بوده که هیچ مسلمانی راضی به انجام آن نبوده است و نیز همین داستان است حرمت نوشیدن چای و ....

اگر به ریشه این عقاید و احکام مراجعه کنید رد پای هیچ عالم بزرگی را نمی‌یابید. همه این سخنان ساخته و پرداخته طلبه‌های دست پایین و منبر‌ی‌های خشکه مقدس و البته حمایت مذهبی‌های دور و بر آن‌هاست.

مدت‌هاست که فتاوای عجیب و غریبی در فضای مجازی منتشر می‌شود. فتاوایی که گاه خنده‌دار و گاه عصبانی‌کننده‌اند. مثل این که زنان فلان میوه را نخرند یا این که گوشت گربه حلال است و یا این که زن‌ها در فیس بوک چه بنویسند یا ننویسند و .....

معمولا در اخبار گفته می‌شود که فلان مفتی اهل سنت یا مفتی وهابی این را گفته است.  

در حوزه‌های علمیه شیعه فقه اهل سنت تدریس نمی‌شود ولی به هر حال در همه مباحث فقهی نظریات مشهور علمای اهل سنت نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد. کسی که با فقه آشنا باشد از شنیدن این فتاوا تعجب خواهد کرد. معلوم نیست که واقعا این سخنان مسخره بر چه اساسی عنوان فتوا به خود می‌گیرند.

اگر دقت کرده‌ باشید معمولا این سخنان از سوی کسانی صادر می‌‌شود که در عالم اهل سنت اشتهار چندانی ندارند. و بلکه اصلا کسی آنها را نمی‌شناسد.

شاید مشهورترین عالم سنی امروز قرضاوی باشد و نیز رئیس الازهر. ولی هیچ گاه از کسانی که در این سطح علمی باشند سخنانی چنین یاوه منتشر نشده است.

به نظرم گویندگان این سخنان در واقع روحانیون متوسط و متوسط به پایینی هستند که توانسته‌‌اند به مدد تکنولوژی صدایشان را به دیگران برسانند. یعنی همان مشکلی که ما هم داشته‌ایم.

این سطور را نوشتم که کسی گمان نکند که فقه اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت این‌قدر بی‌پایه است که بتوان هر یاوه‌ای را به اسم فتوا منتشر کرد.

در واقع مشکل اصلی این است که در عالم اهل سنت اجتهاد به شکلی که در شیعه رایج است رایج نیست و این باعث شده که هر کسی بتواند خود را مفتی بنامد. ما در بین خودمان به این‌ها می‌گوییم مسئله‌گو. شما هم این مفتی‌ها را به حساب مجتهد یا فقه اهل سنت نگذارید.

نتیجه انتشار این فتاوا متاسفانه لوث شدن اسلام است نه فقط اهل سنت.

پ ن: روشن است که انتقادات ما به فقه اهل سنت سرجای خودش است.

پ ن 2. قبلا هم درباره این فتاوا نوشته بودم. با عنوان فتواهای عجیب و غریب