معرفت نفس شيوه تربيتي سلسله مرحوم ملاحسينقلي همداني است كه به مرحوم ملا قلي جولا ختم مي شود . اين شيوه تربيتي بسيار آثار شگفت آوري تا كنون داشته و تا ابد خواهد داشت يكي از نمونه هاي تربيتي در اين شيوه مرحوم علامه طباطبائي رضوان الله عليه است كه آثار وجودي و شاگردانش استوانه هاي عملي و نظري در انقلاب بوده اند و اين درخت طيبه تا ابد ميوه هاي مفيد خواهد داد . ميوه ديگر اين درخت طيبه مرحوم امام رحمت الله عليه است كه شاگرد مرحوم ملكي تبريزي است و بركات وجودي امام قابل ذكر نيست . اين شيوه كه مستندات عقلاني ، قرآني و حديثي دارد به انفع المعارف تعبير شده است . مستندات عقلاني آن در حمكت متعاليه تبيين مي شود در اين فلسفه ، وجود انسان را عين ربط و اتصال به وجود حق تعالي مي دانند و دقت در وحدت وجود اين اتصال را قوي تر مي كند . اگر در آثار مرحوم علامه طباطبائي در الميزان و شاگردان اين مكتب رجوع شود مشاهده مي شود كه در بسياري از جاها در تبيين صفات حق تعالي مثل علم ، اراده ، و ... به علم و اراده و قواي تجردي انسان مثال زده مي شود كه به نظر مي رسد ريشه در اين مكتب فكري و عملي دارد . در اين مكتب تربيتي شاگردان هم از نظر بينشي و نظري تحت تعليم قرار مي گيرند و هم از نظر عملي دستوراتي را تجربه مي كنند . در اين شيوه به اعتزال از مردم دستور داده نمي شود بلكه بايد در ميان مردم بود و اعمال و وظايف روزانه را داشت و اهم دستورات در اين شيوه به مراقبه در انجام واجب و ترك حرام و انجام بعضي از اعمال مستحبي كه در روايات و قرآن تاكيد فراوان به آن شده صورت مي گيرد . شنيده ها حاكي است كه اين مراقبه به مرور زمان و با توجه به همت شخص در نفس تاثير خودش را مي گذارد و آثار ابتدائي آن عبارت است از منظم شدن خود مراقبه – انس گرفتن نفس به عبادات بدون هيچ اكراه – مشاهده وجودات نوراني در خواب يا بيداري و ... رزقنا الله ان شاالله