• وبلاگ : ... بر بساط نكته دانان
  • يادداشت : فتواهاي عجيب و غريب!!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 10 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي 
    اگر مجتهدي فتاواي فقهاي گذشته را نقل کند مجتهد است يا مقلد؟؟؟ فتواي فقيه اگر به گوش عامي نامآنوس باشد ميشود عجيب و غريب ؟ اظهار نظر يک عامي که اصول و مباني فقه را نميشناسد عجيب و غريب نيست ؟ آقاي صانعي از آيت الله بروجردي و ايت الله خميني اجازه اجتهاد گرفته شما درس چند فقيه را درک کرده اي؟ حوزه درست کجا بوده شاگردانت چه کساني بوده اند؟
    پاسخ

    اين سوالات چه ارتباطي به متن بنده دارد؟ من گفته ام ايشان مجتهد نيست؟ يا گفته ام فتوايش غلط است؟ من فقط گفته ام سخن ايشان را مجتهدان ديگر قبول ندارند. بنابر اين اگر کسي قصد داشته شيعه يا فقه شيعه را نقد کند نبايد بگويد چون آقاي صانعي گفته ديه زن و مرد مساوي است پس شيعيان ديه زن و مرد را مساوي ميدانند. اگر شما قبول نداريم مي توانيد بر عکس عمل کنيد و بگوييد همه شيعيان چنين اعتقادي دارند. و اگر منظورتان از عامي بنده هستم که بحثي در اين مورد نداريم و بنده ادعاي خواص بودن ندارم
    + smss 
    سلام چرا الكي ميخواهي يك وهابي رو با يك مرجع تقليد مقاسه كني
    انشاالله خدا همتون رو هدايت كنه اقاي صانعي زماني كه ميخواست مرجعيت رهبر رو امضا كنه كسي نبود كه حرفي بزنه اونموقع جزو بهترين مراجع بود الان چون بعضي حقايق رو گفته بازيچه خودتون قرار دادين
    خدايا ..............
    پاسخ

    ظاهرا سياست چشم و گوش ميارك را پر كرده است. تو پي نوشت توضيح دادم. يعني اين رو قبول نداريد كه ساير مراجع حرف ايشون رو قبول ندارند؟

    سلام؛

    وبلاکتان را ديدم. إن‌شاءالله هر روز بهتر از ديروز باشي و بتواني در راه خدمت به مکتب اهل‌بيت قدم برداري.

    در ضمن اگر دلتان خواست و وقت داشتيد يک سري هم به وبلاک "استاذنا" بزنيد و از نظراتتان ما را بهره‌مند سازيد. اگر ديديد که "استاذنا" حرفي براي گفتن دارد و مي‌تواند در خدمت به مکتب مفيد باشد آن را لينک بدهيد. متشکرم.

    فعلاً شما مي‌توانيد در "استاذنا" مطالب ذيل را مشاهده بفرماييد:

    1- "جواب به شبهات مطرح شده توسط دکتر يوسف القرضاوي" در سه جلسه توسط حضرت آيت الله حاج شيخ جواد مروي (حفظه الله تعالي)(حتماً بخوانيد.)

    2- "اسکاتولوژي يا غايت شناسي در اديان". که به بحث فرهنگ موعودگرايي در اديان الهي و غير الهي مي‌پردازد.

    3- نکته‌هايي از محضر حضرت استاد

    4- بازگشتگان (1- حسن بن فرحان المالکي؛ 2- شيخ عبدالله القصيمي)

    5- ...

    6- آدرس ما: www.ostazona.blogfa.com

    سلام؛

    وبلاکتان را ديدم. إن‌شاءالله هر روز بهتر از ديروز باشي و بتواني در راه خدمت به مکتب اهل‌بيت قدم برداري.

    در ضمن اگر دلتان خواست و وقت داشتيد يک سري هم به وبلاک "استاذنا" بزنيد و از نظراتتان ما را بهره‌مند سازيد. اگر ديديد که "استاذنا" حرفي براي گفتن دارد و مي‌تواند در خدمت به مکتب مفيد باشد آن را لينک بدهيد. متشکرم.

    فعلاً شما مي‌توانيد در "استاذنا" مطالب ذيل را مشاهده بفرماييد:

    1- "دو جواب به شبهات مطرح شده توسط دکتر يوسف القرضاوي" توسط حضرت آيت الله حاج شيخ جواد مروي (حفظه الله تعالي)(حتماً بخوانيد.)

    2- "اسکاتولوژي يا غايت شناسي در اديان". که به بحث فرهنگ موعودگرايي در اديان الهي و غير الهي مي‌پردازد.

    3- نکته‌هايي از محضر حضرت استاد

    4- به زودي قسمت سوم جواب به شبهات آقاي قرضاوي

    5- ...

    6- آدرس ما: www.ostazona.blogfa.com

    باز سلام

    نمي خواهم به اين بحث بيشتر از اين دامن بزنم فقط يك سوال دارم ؟!

    آيا به نظر شما يك گوسفند بيشتر است يا 99 گوسفند !؟

    ساده تر بپرسم ، از نظر شما مثلا راي مقام معظم رهبري بيشترست يا همه ي آنها كه مثلا به رييس جمهوري راي داده باشند ؟

    ببخشيد كه بازهم دامن زدم به بحث ، يا علي

    پاسخ

    سلام پاسختان را در در پاسخ قبلي داده ام از پيگيريتان ممنونم گاهي اين صحبتها به روشن تر شدن بحث کمک مي کنم

    بازهم سلام

    وبازهم ممنون ، بابت پاسخ را عرض مي كنم .

    خوبه ، داريم كم كم به هم نزديك مي شويم ، بله يك راهي دارد ، مثلا همان كه نشان داده ايد ، منتها حالا مسئله اين مي شود كه اين راه را خود يافته ايد ؟ يا اين هم با مراجعه به مثلا متخصصي است كه فرموده ايد ؟

    اصلا برويم سر اصل مسئله !؟ يعني راه اين مراجعه به متخصص چطور ؟ يعني آخرش كه اين شما هستيد كه همه كاره هستيد ، يعني اول و آخرش همه كاره شماييد ، جز اين است ؟

    خصوصا در اثم كه مد نظر شماست در اين مطلب كه عبارتست تز فتوا هاي عجيب و غريب از نظر شما .

    اما نشاني مقبوليت اكثريت ، در پاسخ به بنيادي عزيز فرموده ايد : ... حرفم اين بود كه اگر بناست چيزي را به يك مذهب منتسب كنيم بايد اكثريت معتقدين به آن مذهب آن را قبول داشته باشند .

    پاسخ

    در اکثريتي که من گفتم فقط اکثريت عددي نقش دارد نه هيچ چيز ديگر. اين اکثريت فقط براي نسبت دادن است نه تعيين حق و باطل به امام و غير امام هم ربطي ندراد. در ضمن روشن است که در نهايت همه حجيت ها به فرد برمي گردد و همه کاره شخص است.

    با سلام مجدد و تبريك امروز جمعه

    عرض بنده اين بود كه احتمال مي رود نه اينكه بنده چنين برداشتي داشتم .

    خلاصه فرمايش شما زمينه ي اين احتمال را دارد .

    يكي دو نكته هم در پاسخ شما آمده كه مجال نيست ، فقط مي خواستم بپرسم كه براي دانستن چه مي كنيم ؟ چراكه فرموده ايد براي فتوا نياز به علم است .

    در ضمن ديدم كه در پاسخ به عزيزي مقبوليت اكثريت را عنوان فرموده ايد و خواستم بپرسم كه آيا اكثريت شيعه مد نظرست ؟ يا نه فرقي نمي كند كه در اكثريت امام نقش داشته باشد يا نداشته باشد ؟

    بازهم ممنون از زحمتي كه براي پاسخ كشيده ايد .

    پاسخ

    سلام عليکمکسي که فتوا مي دهد بايد علم داشته باشد نه من و شما و مجتهد براي فتوا دادن نياز به اذن و اجازه کسي نداردمقلدين بايد راهي داشته باشند تا بفهمندکسي که فتوا مي هد اهليت دارد يانه؟ اين هم با مراجعه به متخصصين علوم ديني و نيز ساير مراجع و علما امکان پذير استيادم نيست در کجا و چه موردي مقبوليت اکثريت را مطرح کرده ام؟

    سلام

    « عجيب بودن » وصف فقهي است؟ در فقه داراي محل اعراب است؟

    و يا حتي اصلا وصف منطقي يك گزاره ميتواند باشد؟ يا يك توصيف حسي است؟

    آيا بهتر نيست براي نقد يك انديشه از روشهاي اصولي منطقي و دانش مربوطه استفاده كرد؟

    پاسخ

    عجيب بودن يك وصف عرفي است براي يك سخن كه بر اساس تحقيق و تفحص علمي گفته شده است و نه عيب است و نه حسن من هم نه قصد نقد داشتم نه تاييد. فقط حرفم اين بود كه اگر بناست چيزي را به يك مذهب منتسب كنيم بايد اكثريت معتقدين به آن مذهب آن را قبول داشته باشند

    با تشكر

    راستي چرا آقاي صانعي چنين فتاوائي را که با همه فرق کند را صادر مي کنند.

    پاسخ

    به نظرم بايد از خودشان پرسيدولي به هر حال ايشان در مباني اجتهادي نظرات خاص خودشان را دارند مثلا عدالت را به نوعي تعريف مي کنند که مصاديق آن با نظر ديگران تفاوت پيدا ميکند يا برداشت شان از روايات فرق دارد

    سلام عليكم

    احتمال اين هم داده مي شود كه اين همه را براي نام بردن از ايشان فرموده باشيد .

    راستي كي اجازه ي فتوا به ايشان داده ؟ و اين اجازه ها به كجا بند است ؟

    آنوقت فتواي شما چي ؟!

    پاسخ

    واقعا عجيب است که کسي از نوشته من چنين برداشت کند که من چنين قصدي داشته ام. در ضمن فتوا دادن نياز به علم دارد نه اجازه کسي به علاوه که اجتهاد آقاي صانعي مورد تاييد امام و ساير مراجع است حالا ايشان حرفهاي عجيب و غريب مي زند دليل نمي شود که حق فتوا نداشته باشد