• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : 26 روز با مردم
  • نظرات : 1 خصوصي ، 10 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + صالح 

    لفظ شل حجاب خيلي جالب بود برام. شايد عبارت درستي باشه شايدم نه.

    پاسخ

    از كساي ديگه ياد گرفتم مال خودم نيست

    سلام؛

    از همراهي با شما در نشر معارف مکتب اهل بيت (عليهم السلام) خرسنديم.

    اما به نظر شما چه برنامه‌اي را براي رشد متوازن و هماهنگ تمام ابعاد شخصيت انساني مي‌توان در پيش گرفت؟

    جواب:

    روشهاي رشد هماهنگ:

    ا. سرمشق ونمونه عملي: اسلام بهترين سرمشق يعني انسان كامل را الگوي ما قرار داده، كلام، رفتار و سكوت معصوم مي‌تواند معيار خوبي در كارها و حركات و سكناتمان باشد. بعد از معصوم ـ عليهم السلام ـ ما در هر عصر علماء والا مقامي داشته‌ايم كه به معصوم نزديك بوده‌اند و به خاطر مبارزة با نفس و تزكيه آن قابليت الگو بودن را براي ما در تمام ابعاد شخصيتي دارا مي‌باشند. نمونه بارز آن حضرت امام خميني (قدس سره) است.

    2. پند و اندرز، قرآن، كلمات معصوم، ادعيه پر است از مفاهيم خيرخواهانه و انسان‌ساز.

    3. كيفر و پاداش: دو نظام روان شناسانه تعليم و تربيتي هستند (تشويق و تنبيه).

    4. داستان، امثال، تاريخ گذشتگان: قرآن و معصوم با توجه دادن به آنها سير انحرافي برخي از ظالمين و مشركين و منحرفين را به ما گوشزد مي‌كنند مثل پول‌پرستي ودنياخواهي قارون و... .

    5. امر به معروف و نهي از منكر.

    6. توبه.

    7. دعا و نيايش.

    8. تمرين و تكرار.

    9. روش محبت به گنه‌كار و مردم براي هدايت.

    10. روش ابتلاء و امتحان الهي.

    11. عادت مثبت و بعد ملكه كردن صفات خوب با تمرين پيوسته.

    12. عنايت‌هاي الهي.

    13. تربيت و توجه عوامل مؤثر در تحول شخصيت (محيط زندگي، شغلي، آموزشي) اراده، سن.

    پس رشد و توازن هماهنگ شخصيت را بايد در تن دادن به پرورش اسلامي يافت، انسان مي‌تواند در اين زمينه مطالعه كند، خود را با الگوهاي زنده و صالح تطبيق دهد. براي خود دوستاني پيدا كند كه تك بعدي رشد نكرده باشند. خود را به الگوي نيكوي كامل امام ولي عصر (عج) نزديك كند. در برنامه‌اي كتبي ابعاد شخصيت را يادداشت كند و روزانه آن را تغذيه كند و از برنامه‌ريزي زيباي مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه هر روز كار خود را رسيدگي نمايد. از جمله كارهاي مفيد در اين زمينه انس گرفتن با ادعيه است كه مثلا ما در صحيفة سجاديه رشد هماهنگ اين ابعاد را در قالب دعا مي‌بينيم و يا در خطبه متقين حضرت ـ عليه السلام ـ (خطبه همام) ترسيمي از يك انسان و شخصيت اسلامي و الهي را به ما ارائه داده‌اند. نكته مهم ديگر اين كه براي رشد هماهنگ شخصيت بايد به كل بحث، ديدي كل نگر داشت، يعني با توجه به كل مباحث انسان برنامه‌ريزي كند و ديگر اين كه همه اين مباحث فرع بر اين است كه ما انسان را موجودي با كرامت، خليفه الله، امانت‌دار الهي مي‌دانيم، موجودي كه سرشار از استعدادهاي بالقوه است و انبياء و ائمه ـ عليهم السلام ـ براي شكوفايي‌ آنها تلاش و تبليغ‌ها كرده‌اند و امكان پرورش آن را به ما گوش كرده‌اند.

    رسد آدمي به جائي كه بجز خدا نبيند ×× بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت

    + زمستان 

    اون غافل بود نه عاقل !

    ولي در هر صورت از تذكرتون+حضورتون ممنونم

    + زنان زمان 
    از پاسخ گويي جنابعالي ب سوالاتم سپاسگذارم / تندرست باشيد و شاد
    + زنان زمان 

    جناب حقاني ميدانم كه شيطان پرستي ربطي به سكولار ندارد!!!!!!!!!!!!

    براي مثال خدمتتان عرض كردم ك (‏مثل شيطان پرستها كه وجه مشتركي بينشان هست و اكثرا قابل تشخيص هستند / آيا افرادي هم كه به اين روش دينداري روي مي آورند صحبت هاي مشتركي از قبيل انكار خداوند و يا پيغمبران وجود دارد )

    پاسخ

    بعيد مي‏دانم بتوان نشانه مشتركي بين آن‏ها يافت. دينداران سكولار چنان كه از نامشان پيداست منكر خدا و پيامبر نيستند ولي در نهايت مي‏توان گفت براي شريعت و مثلا عبادات خاصي كه در دين آمده چندان مجالي نمي‏بينند. در تلاشند هم در دنيا خوش باشند و هم فطرت ديني خود را بي پاسخ نگذارند.

    سلام با عرض معذرت

    آيا بين كساني كه به سكولار رو مي آوردند (‏مثلن مثل شيطان پرست ها )‏وجه مشتركي هم وجود دارد و ميشود افراد را از بين ديگران تشخيص داد ؟

    قواعدي براي خودشان تعريف كرده اند يا هر شخصي از ديدگاه خودش ايمانش را ابراز ميكند و يك دين شخصي براي خودش ميسازد ؟

    آيا ميتوان در بين افراد به وجه هاي مشتركي هم دست پيدا كرد ؟

    از جناب عالي و جناب زمستان دوست محترمتان سپاسگذارم

    پاسخ

    سلام نمي دانم كجا پرسيده ايد و چه پرسيده‏ايد كه جواب نداده ام. شيطان پرستها سكولار نيستند. احتمالا شما با اين اصطلاح آشنايي كامل نداريد. سكولارشدن يا با ترجمه روانتر امروزي عرفي شدن ارتباطي با شيطان پرستي ندارد. قبلا هم در جوابتان نوشتم كه شخصي شدن (با همان تعريفي كه در جامعه شناسي دين مطرح است) دين يا ايمان، فرايندي است كه با موازين ديني و قرآن و سنت نمي سازد. شايد بتوان در بين افراد گوناگون وجه مشتركي پيدا كرد ولي ارتباط آن را با بحث خودم نفهميدم. اگر بخواهم سخنم را خلاصه كنم دينداري سكولار در اين نوشته من به معناي دينداري دلبخواهي است يعني ديني كه شريعت و حلال و حرامش را فرد تعيين مي كند نه خدا.

    سلام

    عيدتون مبارك

    چقدر خوبه كه آدم مفيد باشه و توي 26 روز به2000سوال جواب بده.

    دينداري سكولار يا دينداري بدون شريعت متاسفانه(از نظرمن متاسفانه) پديده ايه كه روز به روز داره شايع تر ميشه . و بيشتر هم بين اقشار تحصيل كرده ديده ميشه كه به زعم خودشون تحصيلات اونها نشانگر اينه كه ديگه در تمام موارد به درجه تخصص نائل شدند. (نظر من اينه كه اين افراد نمونه بارز كساني هستند كه هم خدا رو ميخواند و هم خرما رو) و متاسفانه بيشتر اين افراد هم بدون اينكه بدونند اين پديده چيه و از كجا آب مي خوره فقط درجريانش مي افتن . بدون اينكه از سرچشمه ها و پيش فرضهاي چنين ديدگاهي اطلاعي داشته باشن و بدون اطلاع از نتايج اون.

    كاش در اين مورد بيشتر بنويسيد.

    سلام لطفا در مورد دينداري سكولار بيشتر توضيح بدهيد / آيا اين روش دين داري از نظر پروردگار بلامانع است ؟

    آيا نبايد تمام وجه هاي دين داري رعايت شود سپس ادعاي دين داري مطرح شود ؟

    پاسخ

    سلام دينداري سكولار داستاني طولاني دارد و در اينجا نمي گنجد. شخصي شدن دين جزء آسيب‏هاي دينداري است و خداوند متعال چنين دينداري را قبول ندارد. دلايل متعددي هم مي‏توان براي آن جستجو كرد. بنابر اين بنا نيست هر وجهي نادرست از دينداري هم رعايت شود. بلکه بايد در راه اصلاح آن گام برداريم يعني کساني که در اين زمينه تاثير دارند.

    سلام

    1. دوست داشتم بازم بيام سراغت ولي نشد

    2.دينداري سکولار يا به نظر من "ادعاي اخلاق و معنويت" هم از نوع غربي و هم از جنس هيأتي!

    3. مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني (به طور طبيعي) طوري طراحي شده که پرسشگران عميق را به سمت خودش نمي کشه هر چند که عواملي که شما گفتي هم بي تأثير نيست. افراد عميق تر روش هاي ديگري براي تحقيقات ديني در پيش مي گيرند كه يكيش مطالعه آثار عالمان ديني است.

    4. بد نيست يه ارزيابي هم از اين شيوه تبليغ در مقايسه با روش سنتي آن داشته باشي.