• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : اشتباه ولي فقيه؟
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     


    سلام

    من يکي از مقالات شما را با نام نويسنده در وبلاگ خودم استفاده کردم

    صرفا جهت اطلاع يا حق

    پاسخ

    سلام
    از اين كه خبر داديد ممنونم خدا خيرتون بده
    + سجاد 


    سلام. ممنون ميشم ازتون اگر مورد هاي پايين را تبيين کنيد:
    الف ) جريان فتواي اشتباه شيخ مفيد و تصحيح حضرت ولي عصر (عج) را
    ب)
    + اين بخش از نامه شريف امام زمان (عج) به شيخ مفيد (ره):
    "ما از سرپرستي و رسيدگي به امور شما كوتاهي نورزيده و ياد شما را از صفحه خاطر خويش نزدوده ايم؛ كه اگر جز اين بود، موج سختيها بر شما فرود مي آمد و دشمنان بدخواه و كينه توز، شما را ريشه كن مي ساختند. پس پرواي خداوند را پيشه سازيد و از ( اهداف بلند آسماني ) ما پشتيباني كنيد تا شما را از فتنه اي كه به سويتان روي آورده است و شما اينك در لبه پرتگاه آن قرار گرفته ايد نجات بخشيم. "
    يا در اين قسمت نامه :
    "مردمي كه از نقاط مختلف كره زمين به زيارت خانه خدا مي روند, هرچه بخواهند در دسترس آنان قرار خواهد گرفت و ما در آسان ساختن سفر حج آنان مطابق دلخواهشان نقش و موقعيت ويژه اي خواهيم داشت كه در پرتو نظم و تدبير و انسجام, آشكار مي گردد."

    و همچنين در اين قسمت نامه :
    "خداوند, راه رشد و رستگاري را به شمايان الهام بخشد و وسايل پيروزي به مهر و لطف خويش, برايتان فراهم آورد "
    و همچنين در نامه اي ديگر به شيخ مفيد مي فرمايند:
    "چرا كه ما پشت سر توحيدگرايان شايسته‎كردار، بوسيله نيايش و راز و نيازي كه از فرمانرواي آسمان و زمين پوشيده نمي‎ماند، آنان را حفاظت و نگهداري خواهيم كرد."
    و در عبارتي ديگر در اين نامه مي فرمايند :
    "هان اي دوست پراخلاص كه همواره در راه ما بر ضد بيدادگران در سنگر جهاد و پيكاري! خداوند همانسان كه دوستان شايسته‎كردار پيشين ما را تأييد فرمود، تو را نيز تأييد نمايد! ما به تو اطمينان مي‎دهيم كه هر كس از برادران ديني‎ات، پرواي پروردگارش را پيشه سازد و آنچه را به گردن دارد به صاحبان حق برساند، در فتنه نابود كننده و گرفتاري‎هاي تيره و تار و گمراهگرانه، در امان خواهد بود"
    و در نامه اي ديگر به ايشان (شيخ مفيد) مي فرمايند :
    "ما هرگز امور شما را مهمل نگذاشته، شما را فراموش نمي‌کنيم و اگر عنايات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگي شما را در بر مي‌گرفت و دشمنان شما را از بين مي‌بردند."
    بقيه سوال هام رو هم بعداً مي پرسم.
    ممنون

    پاسخ

    سلام بر شما دوست خوب/ ظاهرا نكته اصلي بحث مغفول مانده است. ادعا نكرديم كه امام زمان(عج) كسي را كمك نمي‏كند. ادعاي ما اين بود كه از قاعده لطف نمي توان براي اثبات عصمت ولي فقيه كمك گرفت. همين. و اما اين كه امام (عج) فتواي شيخ مفيد را اصلاح كرده‏اند خودش اين سوال را ايجاد مي‏كند كه پس چرا فتواي ديگران را اصلاح نمي‏كنند؟ به هر حال از بين اين همه فتوا بايد فقط يكي درست باشد. امام خميني شايد مهمترين فقيه روزگار ما باشد به نظر شما فتاواي ايشان چقدر با فتاواي مفيد هماهنگ است؟درضمن نيازي به ذكر توقيعات نبود آيات شريفه قران لنهدينهم سبلنا را مينوشتيد كافي بود توضيح آن هم اين است كه هدايت در اينجا نشان دادن تكليف است نه بيان واقع
    + کاوه نژاد 
    سلام
    شما چرا وبلاگتون rss نداره؟!
    واقعا اين نقيصه اي شده است براي بيت شما :)
    پاسخ

    ممنون سعي مي‏كنم درستش كنم
    + مخدوم 
    با سلام خدمت برادر فاضل و ارجمندم
    آنچه در مورد واقعه سقيفه و موضع اميرالمومنين عليه السلام در اين رابطه نوشته ايد قياسي مع الفارق است.
    نه تنها آن حضرت در آن واقعه نقشي در انحراف نداشتند ؛ بلکه امام با تمام توان خود سعي وافر در ممانعت از انحراف فرمودند ولي شرايط و به گونه اي نبود که نتيجه مطلوب ايشان که همان عدم انحراف بود ،شکل گيرد.
    به علاوه ولوبالفرض حرت مخالفت نکرده باشند ، عدم مخالفت با گفتار يا رفتار اهل سقيفه ملازم تاييد اين انحراف نيست و لذا نقشي در آن نمي تواند داشته باشد تا خطاي مفروض محلي براي جريان قاعده لطف باشد.
    چنانکه خوارج در جريان بازي حکميت به رغم مخالفت اميرالمومنين عليه السلام با پايان نبرد صفين ، مدعي بودند حضرت خطا کرده و بايد توبه کند در حالي که ايشان نقشي در اين خطا نداشتند.
    و چنانکه اباعبدالله عليه السلام در جريان کربلا به رغم جانفشاني تاريخي ، نتوانست مانع انحراف پيش آمده باشد و معتقديم که حضرتشان در اين مسئله خطايي نداشته اند. و لذا هيچ کدام محل جريان لطف نيست.



    پاسخ

    سلام ظاهرا سوء تفاهم شده من نگفتم که حضرت نقش داشتند يا سکوت کردند.تاکيد کرده ام که به هرقيمتي امام با انحراف مقابله نمي‌کند. بلکه وظيفه‌اش را در حد لازم انجام ميدهد. اگر مبنا قاعده لطف باشد نبايد هيچ گاه انحرافي رخ دهد تلاش من اين بود که نشان دهم قاعده لطف در اينجا کارايي ندارد
    اميدوارم حل شده باشد
    بله
    بنده هم براشون کامنت گذاشتم که پس شاه هم بايد معصوم مي بود
    خدا ما را هدايت کند
    پاسخ

    بله درسته با اين استدلال يه جواريي ميشه ثابت كرد كه هر كسي كه زمام مسلمين دستشه معصومه



    هرکه بي ولي باشد،عاقبت سيه بخت است

    پيمودن راه حق، بي امـــــر ولي سخت است

    انقلابمان هرگــــز، منحــــــــــرف نخواهد شد

    تا "سيدعلي" باشــــد، ما خيالمان تخت است...

    پاسخ

    بحث اين نيست که ولي داشته باشيم يا نه. بحث اين است که ولي فقيه معصوم و دور از خطاست يا نه؟ تا حالا قرار بوده انبياء و ائمه(ع) و حضرت زهرا(س) معصوم باشند.
    + مسعود 
    آقاي حقاني درودبرشما
    مقاله تان را درسايت آينده خوندم لينک داده بود بر خود فرض دانستم خداقوتي عرض کنم.
    چند روز پيش با جواني متدين و ولايي بقول خودش چت مي کردم. ايشان خود را آنقدر شيفته وعاشق امام خامنه اي معرفي مي کرد ديدم از صراط عقل وانصاف خارج شده است. پرسيدم چند کتاب در رابطه با ولايت فقيه خوانده است گفت کتاب داستان سيستان را خوانده ام . گفتم آنکه خاطرات رهبري است. منظورم نظريه ولايت فقيه است. گفت فتنه گران که اين حرفا سرشون نمي شود. گفتم براي خودت ميگم. سوال کردم تقليد در اصول تقليد جايز هست يا نيست گفت نيست. گفتم بارک الله خود خدا گفته حق نداريد بدون تحقيق مرا بپذيريد. يعني اول خود خدا را زير سوال مي بريد بدين معني که آيا اين جهان آفريننده اي دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ چندتاست ويا واحداست؟ وهکذا صفات سلبي وثبوتي و....
    چگونه است که شما با اين شدت وحدت با نظريه ولايت فقيه که هيچ با اصل امامت هم آشنا نيستي...
    اين داستان را گفتم تا عمق فاجعه اي که جامعه تقليدي ما دارد را بيان کرده باشم.
    البته در اين ماجرا شخص رهبري بيش از همه مقصر است. چون هرچه متملق چاپلوس هست دور وبرش جمع کرده ومنتقدين يا ساکتند ويا حصر وحبس وزندان.

    پاسخ

    ممنون از اظهار لطف شما/ اين که چه کسي مقصر است از اساس قبول ندارم. ما همه فرزندان زمانه خويشتنيم. ما اين سيستم تعطيلي فکر و تکيه بر تقليد و از طرف ديگر تملق را تا حدود زيادي همراه و همگام فرهنگ ايراني مي‌دانم. و معتقدم بيرون نمي‌توان کرد الا به روزگاران. به همين دليل تقصير کار دانستن يک شخص را چندان روشمند نمي دانم هر چند هر کسي به اندازه خودش در اين وادي تاثير دارد
    يا علي مدد
     <      1   2