• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : انحطاط فكري يا ارزش؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 7 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    بايد در فضاي عمومي از منطق رايج زباني سود جست تا ارتباط امکان پيدا کند. اراده کردن معنا ى مختار و شاذ عيبي ندارد. ولي آن هم قاعده و قانون خود را دارد....
    + اسكندري 


    اتفاقا بسيار مربوط و مرتبط با تفاوت رويکردهاو حتي کليت گفتمان عرفان و يا فقه دارد. سيره و آموزه فقيهانه با تاکيد بر ظواهر امور کمتر به برخي از شيوه هاي عبادت مثل خدمت به خلق توجه ميکند در حالي که در نگاه عارفانه اينگونه اعمال در کانون سلوک عارفانه نشسته است.

    از ارزيابي شما متعجبم!

    پاسخ

    احتمالا برداشت ما از رويكرد فقيهانه و عارفانه با هم تفاوت دارد. به هر حال من از برداشت شما تعجب نكردم.
    سلام
    اشکال شما، روشن نيست. خوب معلومه که اگر بالاترين خدمت به مردم، توسعه نان و معاش آنها باشد، انحطاط است. چون مصداق همان مي شود که ذرهم يأکلوا و يتمتعوا و يلههم الامل. اما اگر بالاترين هدف، تقرب الي الله شد و در اين مسير، به توسعه نان و معاش هم توجه شد، در اينصورت مي شود افضل اعمال کما اينکه ظاهرا مدلول روايات مورد شااره شما هم همين است.
    + ناشناس آشنا 
    خب حديثي که شما آورديد افضل اعمال را بعد از نماز خدمت به خلق ميدونه درسته؟ ايشون هم در فراز آخر گفته حق خدا بر حق بنده ارجحيت داره ، خب اينکه ما هدف متوسط را بر هدف غايي ترجيح بديم يا لااقل اينطور جا بيافته که هدف اصلي همون هدف متوسط است جز انحطاط چه معنايي داره؟ اگرچه اون هدف ميانه هم برش تاکيد شده باشه ...
    پاسخ

    خوب از نظر من اين انحطاط نيست. و برداشت من از مجموعه روايات اين نيست
    + ناشناس آشنا 
    منم با هاتف موافقم شما مطلب را اونجور که خودتون دوست داشتيد آورديد ولي وقتي ادم کل مطلب را مي خونه همچين برداشتي نداره تا اونجايي که من فهميدم دغدغه ايشون کوچيک شدن غايت هاست !به نظرم بد نبود اين قسمت رو هم در ادامه مي آورديد که لااقل عدالت را رعايت کرده باشيد!
    "وي با بيان اين که اداي حق خداوند، عدالت و عدم ايفاي آن، ظلم است، گفت: ظلم تنها ميان انسان ها نيست؛ بالاترين ارزش ها، شناخت حق خدا و تلاش براي شناساندن اين حق به ديگران است"
    پاسخ

    من يه بخش از خبر رو آوردم که محل نظرم بوده. دست توش نبردم. اين که منظور ايشون چي بوده يه بحثه اين که اين نکته رو انحطاط بدونند در حالي که تو روايات اين کارها جزو افضل اعماله براي من قابل توجيه نيست.
    + اسکندري 

    سلام . ممنون به موضوع و احاديث بسيار خوبي اشاره داشتيد.

    گويي رويکرد عرفاني به آموزه هاي ديني بر اينگونه اعمال مثل خدمت به خلق خدا و رفع مشکلات عامه مردم بيشتر از گفتمان فقهي نظر و تاکيد دارد.

    پاسخ

    از نظر من ارتباطي به رويكرد فقهي يا عرفاني ندارد. محدث نوري كه آن جمله را از ايشان نقل كرده‌ايم جزو فقها و محدثان بزرگ ماست. و هم چنين استادم آيت الله شبيري. غير از اين كه آيت الله مصباح هم هر رويكردي داشته باشند به هر حال رويكرد فقهي ندارند
    + هاتف 
    سلام توي کتابتون هم مطلبي به آقاي عليدوست منتسب بود که در کتابشون آمده ولي چون بريده اي از مطالب ايشان بود با ديدگاههاي ايشان همخواني نداشت. اينجا هم به نظرم چون بريده اي از فرمايشات ايشان است اشکال شما بي وجه است. اين را گفتم که مواظب باشيد الکي به کسي گير ندهيد. اگر بناست کسي نقد شود بايستي همه مطابش با هم ديده شود.
    البته ما ارادتمنديم.
    پاسخ

    لينک مطلب تو متن هست. هر کسي مي تونه قضاوت کنه.در مورد کتاب هم اگر آدرس دقيق بديد ممنون ميشم.