• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : تفکيک مکتب!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ارادتمند 
    به نظر من اين شرايط نامطلوب يکي از دلايل عمده آن اينست که علما يک بال تبليغ هستن وباني مجلس بال ديگرواين موجب الکن شدن اکثر مبلغين ميشود.
    دليل با اهميت تري هم دارد که چون پردامنه ميشود بماند
    + اسکندري 
    ممنون. دين عالمانه و دين عوامانه گونه اي تفکيک رايج است که هنوز مشخصات و عوارض آن روشن نيست. و چه بسا بيشترين سرمايه گذاري نهادهاي متولي دين ( حوزه علميه ، حکومت اسلامي و...) بر خلاف انتظار ، بردين عوامانه و سيطره و غلبه آن مصروف است.
    شهيد صدر در مقدمه حلقات جايي ميگويد فقهاي ما خود مقلد مقلدان خويشند، اين معنا را مطهري مظلوم در بررسي هاي خود مبني بر تعارف و مماشات بزرگان ديني با عقايد عاميانه به خوبي بيان کرده است ( گرچه اين موضوعات اکنون و احياناً تا ساليان درازي ديگر، مهجور باقي خواهد ماند) سيطره عرف در نظام حقوقي اسلام، بيان عرفي موضوعات کلامي و فقهي ، زبان خطاب قرآن ، مخاطبان گسترده دين در ميان عوام و ده ها دليل ديگر در حالي که مي تواند حسنات اسلام شمرده شود تبديل به معظله شده است.
    + هادي 
    مطلبتان جالب بود اما مگر هر مجازي راجح هم هست؟
    پاسخ

    معلومه که نيست. من هم ادعا نکردم که هست
    + مجيد 
    سلام
    منظور من اين بود که شغل با احساس فرق مي کند. زندگي ما بيشتر بر مبناي احساس است. اين احساس از عقل هم مي تواند متاثر و يا حتي منطبق بر آن باشد، ولي همين که از عقل پيروي مي کنيم و احساس خوبي در پيروي از عقل به ما دست مي دهد، خود دليل بر احساسي بودن رفتار ما است. در مورد آقايان هم همين است. يعني احساس او به مي گويد که بيشتر از حدي که شرع مي گويد عمل کن. يا اين که به خواب استناد مي کند چون اگر استناد نکند، چيزي از درون او را آزار مي دهد که همان احساس است.
    پاسخ

    با اين که خيلي پيچيده شد ولي به هر حال ممنون از توضيح
    + مجيد 
    نکنه اي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
    توبه فرمايان خود چرا توبه کمتر مي کنند.
    توي اين مدت در سفر حج کمي سر به سر روحاني که چه عرض کنم، مسئله گوي کاروان گذاشتم. آخر گفت که خود ما هم به همه چيزهايي که مي گوييم عمل نمي کنيم. مانند دکتري که خود گاهي چاق است. نکته اين جاست که بين دين نظري و دين عملي فاصله است و اين فاصله زماني بيشتر مي شود که دين به عنوان شغل تعريف شود.
    پاسخ

    چي بگم والله.منظور من از نوشتن اين پست ايني نبود که شما نوشتيد. يعني رويکرد من خيلي انتقادي نبود تو اين پست. غير از اين که شايد توبه فرمايان گناهي ندارند که توبه کنند!!!
    يه جايي از ويل دورانت خوندمـ که ميگفت «بيچاره کسي است که بخواهد مردمـ را پيش از آنکه وقتش برسد بيدار کند!»(نقل به مضمون)
    توي مسائل اجتماعي - اعمـّ از سياسي ، اعتقادي ، فرهنگي و... - ما ثابت کرديمـ که تا حسابي هزين? خواب بودنمون رو نپردازيمـ ، با هيچ بوق و کرنايي بيدار نميشيمـ ! [متأسفانه]
    از اينرو تا روزي که مردمـ احساس تشنگي نکنن ،نهضت اصلـاح ديني ما همـ به درجا زدنش ادامه خواهد داد...

    پاسخ

    يه جورايي ميشه گفت هرچيزي وقتي داره. ولي وقتي وقتش رو نمي دونيم بايد کار کنيم