• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : مذاکره براي بيعت؟
  • نظرات : 3 خصوصي ، 14 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مهدي 

    با سلام استاد عزيز
    در مورد دوم در بعضي منابع آمده که حضرت عباس وحضرت علي اکبر هم همراه حضرت بوده اند.

    در مورد ششم طبق کدام نامه وسند عبيدالله بحث بيعت با خودش را بنفسه مطرح مي کند.آيا عبارات بحث گردن نهادن به حکم را مطرح نمي کند ؟آيا خود عبيدالله در نامه هاي قبلي نمي گويد که يزيد به من ماموريت داده که از امام بيعت بگيرد يا با او برخورد نمايد؟

    در مورد هفتم هم طبق چه دليلي مي فرماييد حضرت سيدالشهدا تمرکز را بر عبيدالله قرار مي دهد؟ با مرور بيانات حضرت در طول مسير مکه تا کربلا وخصوصا در مجلس اولي که با والي مدينه(وليد ابن عتبه)داشته اند مي فرمايند يزيد فاسق وفاجر و... است ومثل مني با او بيعت نمي کند.

    در نهايت اصل اين مورد يعني پيشنهاد بيعت در منابعي چون کامل اين اثير رد مي شود .

    پاسخ

    من در متن ادعاي اين که عبيدالله براي خودش بيعت بگيرد را مطرح نکرده ام. شايد عبارت غلط انداز باشد. ولي مساله از نظر من روشن است. عبيدالله مي خواست امام را نزد او بياورند. از نظر من مقايسه اول حرکت امام با اخر حرکت امام درست نيست.شرايط عوض شده است. درباره برخي منابع هم که آن دو بزرگوار همراه ايشان بوده اند اثري در بحث ندارد. چون چيزي از آن دو بزرگوار نقل نشده است.نفيا و اثباتا. اگر بناباشد چيزي درست باشد نقل غلام رباب است. که آن هم ثابت نيست که درآن ديدار همراه حضرت بوده باشد. اين که ابن اثير رد کند هم اثري ندارد. بايدنامه عمر و جواب عبيدالله را هم رد کنند