• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : مذاکره براي بيعت؟
  • نظرات : 3 خصوصي ، 14 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلـامـ .
    من نميدونمـ منظورتون رو درست متوجه شدمـ يا نه ؛ امام فکر ميکنمـ شما اين احتمال رو مطرح کرديد که امام حسين(ع) به خاطر تغيير شرايط ، قصد بيعت با يزيد رو داشت . تصورمـ اينه که اگه اوّل کوفيان نامه مينوشتند و اِعراض امامـ حسين(ع) از بيعت با يزيد معلول دعوت کوفيان بود اونوقت اين احتمال رو ميشد مطرح کرد ، اما اين قضيه کاملـاً برعکسه . به عبارتي امامـ حسين(ع) همون وقتي که در مدينه از بيعت سرباز زد به پشتوانه حمايت هيچ کس نبود . اگر ميخواست بيعت رو بپذيره همون مدينه مي پذيرفت . اما اينکه بگيمـ امامـ(ع) حاضر به بيعت با ابن زياد نشد ، بايد اين رو همـ پاسخ بديمـ که اصلن ابن زياد چيکاره بوده که بخواد واسه خودش از امامـ (ع) بيعت بگيره ؟! اگه بيعتي همـ بوده براي يزيد بوده . عمر سعد همـ که واضحه دنبال دردسر نميگشته و اين احتمال قوياً وجود داره که براي ختمـ قائله توي نامه به ابن زياد بيعت رو مطرح کرده .
    همه اينها به کنار ، مذاکره به خودي خود بد نيست ، منتها امامـ معصومـ مبرّي از اينه که به بيعت با حاکمـ فاسق فاجري چون يزيد تن بده . اينجا ديگه بحث حفظ دين محمّد مصطفي(ص) مطرحه ، نه منافع يک ملت !
    پاسخ

    تحليل کلي حرکت امام فعلا بماند. سوالي که من مطرح کردم اينه که شايد امام به خاطر تغيير شرايط بيعت رو پيشنهاد کرده باشه. اين که عمر سعد دروغ بگه به دلايلي قابل قبول نيست. چون به هر حال دروغش کشف ميشد و همه تلاشهاش به هدر مي رفت. عبيدالله براي خودش بيعت نمي خواست اين روشنه. ولي چرا امام طبق اين نقلها نگفته ميام کوفه و بيعت مي کنم بلکه فرموده که ميرم شام و بيعت مي کنم ولي عبيدالله قبول نکرده و گفته او رو بايد پيش من يياريد؟ و امام هم اون جمله رو فرموده اند که ان الدعي بن الدعي