• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : فقيه سکولار؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + اامين 
    سلام عليكم
    1. انتقال مباني و ارزش ها از حوزه فردي (نظر فردي هريک از علماء چه فتاوا چه مجتهد خواندن کسي) به حيطه فقهاي مورد نصب و يا تاييد ولي فقيه ، سکولار شدن نيست.
    در فقدان حکومت ولي فقيه جامع شرايط، هريک از مراجع تقليد محترم بشخصه امکان دخالت در امور مقلدين را داشتند لکن امروز و در حکومت ولايي، اعتبار تمام تصميمات مملکت اعم از تقنين، اجرا و قضاء به تنفيذ ولي فقيه است و اين عين حکومت ديني ست؛ نه حکومت سکولار و امثال آيت الله يزدي مصداق عالم ديني محسوب مي شوند.
    مگر آنکه شما چنين حکومتي را بعنوان يک حکومت ديني راسا قبول نداشته باشيد.
    2. بر همين اساس عمل نيروي انتظامي به قانون مورد تاييد شوراي نگهبان عمل به اسلام است. (هرچند جناب رييس جمهور قصد ديگري از اين عبارت داشتند و مغالطه فرمودند).
    پاسخ

    اين که سکولار شدن چيست را سعي کردم در متن نشان بدهم با ارجاع به دو متن. ربطي هم به اين ندارد که کسي حکومت ديني را قبول داشته باشد يا نداشته باشد. اصولا بحث تحليلي است. درباره سخن رئيس جمهور هم نظرم به نظر شمانزديک نيست
    + هاتف 
    سلام
    آقاي حقاني عزيز مبناهاي جامعه شناسي چه دين و چه غير دينش غربي است و مطابق ادبيات غرب توليد شده است و لزوما اين موارد با جامعه ديني ما قابل تطبيق نيست.
    به نظرم يک اشتباه استراتژيک در مباني شما پديد آمده و آن اينکه ادبيات توليدي غربي براي شما اصل شده و اين در کتابي هم که چاپ کرديد مشهود و روشن است.
    پاسخ

    اگر شما مباني درستي سراغ داريد بفرماييد ما هم استفاده کنيم. بعد هم من اين مبنا را فقط تطبيق کردم. يعني اين که بنابر اين نظريه چنين است. اين که اين نظريه غلط است يا درست بحث ديگري است
    + حمد 
    اين عبارت شما براي من سخته فهمش که نوشتيد:
    يکي از نشانه‌ها و ويژگي‌هاي حکومت سکولار آن است که منشاء ارزش‌ها و اعتبارات اجتماعي از دين و نهاد دين به نهادهاي ديگر منتقل مي‌شود. بر اين اساس کسي نمي تواند به فتواي مرجع خودش در عرصه جامعه عمل کند.

    ميشه توضيح بديد که اولا اگر از نهاد دين منتقل ميشه پس چرا گفتيد سکولار؟ پس از چه نهادي بود غير سکولار بود؟
    ثانيا اين نهاد ديني چيه ؟ سواي همون مراجعه ؟
    فرمايش اقاي حجاريان رو هم نفهميدم.

    لطفا براي ما کم سوادها هم توضيح مکفي بدهيد
    پاسخ

    منتقل ميشه يعني ديگه نهاد دين تعيين کننده نيست. و نهادهاي قانوني تعيين کننده مشروعيت و اعتبار هستند. نهاد دين يکي از مهمترين تجليهاش مراجعه
    + ارادتمند 
    با عرض سلام
    از حضرتعالي تعجب ميکنم که مسايل ايران را که فقط با عنصر مصلحت قابل توجيه است را با مباني جامعه شناسي ديني تطبيق ميدهيد
    پاسخ

    اتفاقا در جامعه شناسي دين تقويت مصلحت گرايي يکي از نشانه‌هاي مهم عرفي شدن است.
    + مجيد 
    بد نيست به چند نکته نيز توجه شود:
    1- آن فقيه اصولگرا خودش صلاحيت رقبايش را بررسي مي کند!
    2- آن فقيه اصول گرا، منسوب رهبر است و البته قرار است که بر عملکرد رهبري هم نظارت کند.
    3- اگر چاي رقباي سياسي عوض مي شد (يعني دوستان آن فقيه اصولگرا امتحان نداده بودند) يحتمل نظر ايشان نيز عوض مي شد.
    پاسخ

    در موردگزينه سوم نظري ندارم. يعني شايد هم اينطور نمي بود.
    سلام
    دقت نظر شما قابل تقدير، اما بنده چنين برداشتي از حرف آقاي يزدي ندارم.
    پاسخ

    بنا نيست ما برداشتي داشته باشيم. قواعد جامعه شناسي دين چنين چيزي را به ما مي گويد. من دو جمله از متون جامعه شناسي دين آوردم و بر سخنان آقاي يزدي تطبيق کردم. ممکن است کسي بگويد اين سخنان مصداق آن جملات نيست. ولي خوب دليل ميخواهد