سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک فتوای ظاهرا جدید!

یکبار جایی در ماه رمضان تبلیغ بودم(فکر می‌کنم سال 76 بود)  و به مناسبتی درباره حقوق زنان بر شوهرانشان صحبت می‌کردم، اوس مهدی نامی از پایین منبر گفت حاج‌آقا کاری کن که از این به بعد کتکمان هم بزنند!!!  

این چند روزه فتوایی از یک عالم مصری پخش شد که گفته بود زنان حق دارند در دفاع از خودشان شوهرانشان را بزنند. این خبر هم به عنوان فتوای جدید و عجیب پخش شد. ولی من هر چه فکر کردم دیدم نکته‌ تازه‌ای در این فتوا وجود ندارد و لااقل بر اساس فقه شیعی سخنی است کاملاً قابل دفاع. شاید تازگی این سخن به این باشد که کسی تا بحال به آن اعتراف نکرده است، مثل سایر حقوق زنان که کسی مایل نیست آن را به رسمیت بشناسد، همانند همان اوس مهدی ما.

بر اساس عقد ازدواج، نوعی رابطه حقوقی بین زن و مرد برقرار می‌شود که هر یک را متعهد به حقوق و تکالیف تازه‌ای می‌کند، ولی این عقد باعث از بین رفتن حقوق اولیه هر انسانی نمی‌شود. حق دفاع از نفس و آبرو و اموال در فقه اسلامی و شیعی جزو حقوق به رسمیت شناخته شده هر انسانی است و هر کسی ‌می‌تواند بر اساس آن از خود در مقابل ظلم دیگران دفاع کند حتی اگر آن دیگری شوهرش باشد. بنابر این اگر مردی زنش را (به جز در مورد نشوز و آن هم با شرایط خاص) بزند زن حق دفاع یا خروج از خانه شوهر را خواهد داشت و روشن است که در این صورت ناشزه نیز به حساب نخواهد آمد. و بالاتر از این اگر شوهر بخواهد اموال زن را تصرف کند و زن برای دفاع راهی به جز کتک‌کاری نداشته باشد نیز این کار مجاز خواهد بود و بدیهی است که همه این دفاع‌ها باید در حد ضرورت و دفع خطر باشد نه بیشتر. چنان که در همه موارد جواز دفاع همین طور است کسی نمی‌تواند برای جلوگیری از سیلی زدن به خودش، طرف دیگر دعوا را بکشد. بنابر این سخن عالم ترکیه‌ای که گفته زن می‌تواند در مقابل یک ضربه دو ضربه بزند نیز خیلی سخن دقیقی نخواهد بود.