سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مردم یا مسوولان؟

سالها پیش که هنوز آیت الله سید احمد خاتمی، آیت الله و امام جمعه نبود، سالهای 71یا 72 در دهه آخر ماه صفر در یک سخنرانی گفت: ما قبل از انقلاب به مردم می‏گفتیم سینما نروید تا بچه‏هایتان منحرف نشوند. حالا میگوییم که سینما را به خانه نیاورید. منظورش ویدئو بود که آن روزها تبدیل شده بود به یک معضل فرهنگی!

چند روز پیش در خبرها دیدم که آقای سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد به مسولان تذکر داده و بلکه اعتراض کرد که چرا سینماها در شبهای رمضان باز است. و مردم را به جای مسجد به سینما می‏خوانید. و بالاخره از مسولان خواسته بود که مانع اجرای این طرح شوند.

جسته و گریخته هم از خیلی از طلبه‏ها شنیده‏ام که همه ساله معتقدند که سریال‏های تلویزیون باعث شده مردم شب‏های رمضان کمتر به مسجد بیایند و به نوعی از این وضعیت دلخورند. و البته همه به تلویزیون اعتراض دارند که چرا پخش می‏کنی و کسی به مردم نمی‏گوید چرا مسجد نمی‏ایید و سینما میروید یا پای تلویزیون می‏نشینید.

این دو سه تا اشاره را گفتم تا به این فرق برسم که روحانیون قبل از انقلاب از مردم می‏خواسته‏اند که سینما نروند حالا به مسولان می‏گویند که سینما یا سریال را تعطیل کنید.

من به این می‏گویم تغییر معنا دار. مخاطب ما دیگر مردم نیستند ظاهراً و با مسولان شاید خوشتریم. نمی‏دانم. جامعه شناسی چندان نمی‏دانم. ولی برایم مهم است. شاید یادمان رفته که مردمی هستند. شاید فکر می کنیم  این طوری مشکل بهتر حل می‏شود. شاید فکر میکنیم وقتی حکومت اسلامی است دیگر همه چیز وظیفه حکومت است و شاید ... به هر حال فکر می‏کنم که مهم است.

پ ن: سخنرانی آقای خاتمی در همدان و در مسجد جامع بود. بعدش هم آهنگران مداحی می‏کرد. یادش به خیر.