سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وضعیت آخر

تابستان گذشته البته با احتساب دوم مهر ده کتاب خواندم که آمار خوبی نیست. یک ماهی هم گرفتار خانه پیدا کردن و اسباب‌کشی و ... به اضافه کارهایی که بر  عهده‌ام هست. بعضی از کتاب‌ها را در پست‌های قبلی معرفی کرده‌ام. یکی دیگر هم که همان اوائل  خواندم کتابی است با نام وضعیت آخر نوشته تامس.آ. هریس ترجمه اسماعیل فصیح. نام انگلیسی کتاب هست «Im o.k  your o.k» . کتابی است درباره رفتار انسان‌ها که بر اساس روش تحلیل رفتار متقابل نوشته شده. اصل و اساس آن توضیح سه مفهوم کودک، بالغ و والد است که در درون هر انسانی وجود دارد و همه واکنش‌های ما بر اساس این سه شخصیت صورت می‌گیرد. کتاب نسبتا قدیمی است. ولی خواندنی. جلد دوم آن با نام ماندن در وضعیت آخر هم کتابی است خواندنی که البته هنوز تمامش نکرده‌ام. منظور از وضعیت آخر هم همان عبارت انگلیسی است یعنی من خوب هستم شما خوب هستید . وضعیت اول هم که شاکله کودک را تشکیل می‌دهد عبارت است از این احساس که من خوب نیستم شما خوب هستید. یعنی کودک به دلیل ناتوانی‌هایش نسبت به اطرافیان چنین حسی دارد. و وای به روزی که انسان به این نتیجه برسد که من خوب هستم شما خوب نیستید. بقیه را هم خودتان بخوانید. به نظرم تأثیر مثبتی رو رفتارتان خواهد داشت. البته اگر کتاب را داشته باشید که هر از گاهی آن را بخوانید و مراجعه کنید بی‌فایده نخواهد بود. از ما گفتن بود!

پ ن: مدتی بود ننوشته بودم. دلم می‌خواست بنویسم ولی نه این مطلب را. به هر حال برای این که بیش از حد فاصله نشود. نوشتم.