سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمت به کافر؟

مدتی‌ پیش مطلبی نوشتم با عنوان  انحظاط فکری یا ارزش؟ . امروز این فرمایشات حضرت استاد را دیدم. به نظرم رسید به عنوان تکمیل آن پست، این را هم اینجا بنویسم.

آیت الله  شبیری زنجانی در این دیدار، ضمن تاکید بر لزوم خدمت رسانی به انسانها در پاسخ به این پرسش سردار رادان که آیا خدمت رسانی به مردم محدودیت خاصی دارد گفت: خدمت به انسانها محدودیت ندارد، مگر اینکه حاجت افراد، نامشروع یا مستلزم انجام عمل خلاف قانون باشد. اگر انسان می تواند باید حاجت کفار را هم برآورده کند مگر اینکه این کار شما باعث مسلط شدن آنان و قدرت گرفتنشان شود. 


این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: البته خدمت رسانی به شیعیان و مسلمانان اهمیت ویژه خود را دارد. وقتی که ما می گوییم خدمت رسانی به کفار هم محدودیت ندارد حتما خدمت رسانی به مومن حساب خاص خود را دارد. اما اینگونه نباشد که ما رفع حوائج را به مسلمانان منحصر کنیم. در روایت ما آمده است که حضرت سجاد علیه السلام گوسفند قربانی می کردند و از گوشت قربانی برای خوارج هم می فرستادند. 


فقیه حوزه علمیه قم ادامه داد:ممکن است برای حل مشکل یک نفر شما مجبور باشید به کسی رو بیندازید و این برایتان سنگین باشد اما این کار ثواب خاص خود را دارد  و همانطور که گفتم حتی این کار می تواند برای کافر انجام شود. رفع حوائج انسانها مطلوب شرع است. در روایات هست که امیر المومنین علیه السلام دستور دادند تا از بیت المال هزینه کافری را که شکسته و ناتوان شده بود، بپردازند. 


این مرجع تقلید شیعیان خدمت رسانی به مردم را فرصتی خواندکه همواره برای افراد مهیا نیست و هر مسئولی باید از فرصتی که برای او ایجاد می شود در راه رفع مشکلات مردم بهره ببرد. ایشان ارزش رفع حوائج انسانها را از بسیاری از عبادات بالاتر دانست و با اشاره به سیره معصومین علیهم السلام توضیح داد:امام صادق علیه السلام طواف مستحبی را به خاطر رفع حاجت مردم رها کردند. کسانی که به مقامات معنوی رسیده اند همواره به رفع حاجت مردم تاکید کرده اند.
 

اصل مصاحبه را در شفقنا بخوانید.