سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راز چهل

راستی چهل چه رازی دارد؟ شنیده اید که هر کس چهل صباح اخلاص بورزد خداوند چشمه های حکمت را از دلش به زبانش جاری می‏سازد؟ و یا این که پیامبر فرمود هر کس چهل حدیث را بر امت من حفظ کند روز قیامت فقیه محشور می‏شود؟ راز عدد چهل را در کتب عرفانی جستجو کردم و در تفسیر ملاصدرا نکاتی دیدم و نیز در رساله سیر و سلوک منسوب به سید بحر العلوم که با نام تحفه الملوک چاپ شده است. نکته اصلی این بود که عدد چهل عدد به فعلیت رساندن استعدادهاست. به همین دلیل در روایات آمده است که تخمیر طینت آدم چهل روز طول کشیده است و از همین جاست که عرفا چله نشینی پیشه می کنند  و به تعبیر حافظ شیراز: شراب آنگه شود صاف   که در شیشه بماند اربعینی

حال چهل روز است زینب به دنبال سر برادر بیابان‏ها را طی کرده و خرابه نشین شده و نماز شب را نشسته خوانده و بیمارداری کرده و یتیم نوازی و عنوان مادر شهید را نیز با خود کشیده و بالاترین جهاد را که خواندن کلمه حق در مقابل حاکم جائر است به تمام رسانده و همه را با اخلاص تمام. به گونه‏ای که هیچ‏گاه نام فرزند شهید خود را نبرده است. و در عین حال همه را به چشم زیبایی که ما رأیت الا جمیلا. با این همه اخلاص آِیا نباید چشمه‏های حکمت از زبان زینب جاری باشد؟ و آیا آن که از سوی امام، عالمه غیر معلمه خوانده شده امروز راه در علم سماوات ندارد؟

اربعین روزی است که با اخلاص ترین شاگرد مکتب کربلا حاصل چله نشینی خود را به حسین عرضه می‏کند. و شاید راز این که زیارت اربعین از نشانه های شیعه است چیزی به جز شاگردی در مکتب زینب نباشد.