• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : اشتباه ولي فقيه؟
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + مخدوم 
    با سلام خدمت برادر فاضل و ارجمندم
    آنچه در مورد واقعه سقيفه و موضع اميرالمومنين عليه السلام در اين رابطه نوشته ايد قياسي مع الفارق است.
    نه تنها آن حضرت در آن واقعه نقشي در انحراف نداشتند ؛ بلکه امام با تمام توان خود سعي وافر در ممانعت از انحراف فرمودند ولي شرايط و به گونه اي نبود که نتيجه مطلوب ايشان که همان عدم انحراف بود ،شکل گيرد.
    به علاوه ولوبالفرض حرت مخالفت نکرده باشند ، عدم مخالفت با گفتار يا رفتار اهل سقيفه ملازم تاييد اين انحراف نيست و لذا نقشي در آن نمي تواند داشته باشد تا خطاي مفروض محلي براي جريان قاعده لطف باشد.
    چنانکه خوارج در جريان بازي حکميت به رغم مخالفت اميرالمومنين عليه السلام با پايان نبرد صفين ، مدعي بودند حضرت خطا کرده و بايد توبه کند در حالي که ايشان نقشي در اين خطا نداشتند.
    و چنانکه اباعبدالله عليه السلام در جريان کربلا به رغم جانفشاني تاريخي ، نتوانست مانع انحراف پيش آمده باشد و معتقديم که حضرتشان در اين مسئله خطايي نداشته اند. و لذا هيچ کدام محل جريان لطف نيست.



    پاسخ

    سلام ظاهرا سوء تفاهم شده من نگفتم که حضرت نقش داشتند يا سکوت کردند.تاکيد کرده ام که به هرقيمتي امام با انحراف مقابله نمي‌کند. بلکه وظيفه‌اش را در حد لازم انجام ميدهد. اگر مبنا قاعده لطف باشد نبايد هيچ گاه انحرافي رخ دهد تلاش من اين بود که نشان دهم قاعده لطف در اينجا کارايي ندارد
    اميدوارم حل شده باشد