• وبلاگ : بر بساط نكته‌دانان...
  • يادداشت : اشتباه ولي فقيه؟
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سجاد 
    از نظر من :

    1- هر انساني غير از معصومين (ع) امکان خطا و اشتباه براشون متصور هست.

    2- با تجربه ترين و ماهر ترين افراد متخصص (مثل جراح مغز) هم امکان اشتباه و خطا برايشان متصور است در حرفه اش،ولي قطعاً ضريب اشتباهش به اندازه من در کار جراحي و يا يک جراح تازه کار نيست.

    که اين ضريب پايين و نزديک به صفر هم ناشي از دلايلي از جمله (تجربه، علم و ...) هست.

    مي رسيم به مشخصات آورده شده براي رهبر در قانون اساسي که جهت اختصار به اصل 5 و اصل 109 مراجعه فرماييد.
    توجه داشته باشيد:
    الف) مانند همان مثال بالا که عرض شد در اينجا هم کسي که داراي شرايط آمده در قانون اساسي باشد خوب درصد خطايش به مراتب پائين هست .اما هنوز ممکن الخطا هست. حالا اين امکان خطا رو هم چون يک آدم( با شرايط آمده در قانون اساسي براي رهبر) يک انسان متقي هست خوب اين معلومه که خيلي جاها هم امداد غيبي کمکش مي تواند بکند و خيلي جاها مي شود چه تکويناً و يا ... از انحرافات بزرگ و يا اشتباهات و خيلي ديگر از مسائل ولي فقيه و حکومتش را بيمه کنند که بارها امام از اين مسئله بعنوان الطاف خفيه نام بردند.
    و بارها شده که در علن و چه در خفا و با تضرعاتشان نسبت به حضرت ولي عصر (عج) و خداوند طلب کمک و امداد داشته اند .

    ب) همچين آدمي که هم متقي باشد و هم اهل مسئلت از خدا باشد اگر خدا دستش را بگيرد ايراد ندارد.چنانکه يک روز موسي(ع) يک جور تائيد کرد و روز ديگر موسي(ع) را يک جور مدد و تائيد کرد و رسول گراميمان (ص) را جور ديگر و با معجزه و مدد و تائيدي متفاوت. به هر حال سنت الهي بر اين است.
    باز هم نمي گويم ولي فقيه معصوم هست ها.اشتباه نشه . من فقط ميگويم ميتواند مانند اين آيه که يوسف بخاطر تقواي الهي و عدم قبول کامجويي زليخا مشمول اين رحمت خدا شد که در آيه 24 سوره يوسف بيان شده است: "اگر برهان پروردگار را نمي‌ديد- قصد وي مي‌نمود! اينچنين کرديم تا بدي و فحشا را از او دور سازيم؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود!"
    خوب ما اين هم آيه در قرآن داريم که:"" اي کساني که ايمان آورده‌ايد! اگر (آيين) خدا را ياري کنيد، شما را ياري مي‌کند و گامهايتان را استوار مي‌دارد.""(محمد – 7) و يا ""و هر کس تقواي الهي پيشه کند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‌کند.""(طلاق – آيه 2)

    ممنونم باز هم از شما برادر بزرگوار
    پاسخ

    فكر مي كنم پاسخ را روشن گفته‌ام. كسي مدعي نشده خدا كسي را كمك نمي كند. منكر امكان و وقوع امداد الهي نيستيم. حتي در مورد انسان هاي عادي.بكله بحث لزوم اين راهنمايي است. كه دليلي بر آن نداريم بلكه تمام تاريخ نشان مي‌دهد كه در موارد فراواني بزرگان تصميمات اشتباه گرفته‌اند كه شمردن آنها خودش نيازمند يك كتاب است. بنابراين نبايد ادعاي عصمت كسي را بكنيم و راه نقد تصميمات مسولين بايد باز باشد